Završеn ciklus obuka o standardima obrazovanja

Serija stručnih obuka o standardima obrazovnih postignuća uspešno je završena u četiri grada – Nišu, Kraljevu, Beogradu i Novom Sadu.
Više od 170 prosvetnih savetnika, savetnika-spoljnih saradnika Ministarstva prosvete, kao i eksternih evaluatora učestvovalo je u seriji obuka. Kroz interaktivne aktivnosti – praktične vežbe, grupne diskusije i prezentacije – oni su značajno unapredili svoje kompetencije za primenu novih standarda u svakodnevnom radu škola.
Obuke su realizovane u saradnji sa Zavodom za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, u okviru projekta „Podrška obrazovnoj politici Republike Srbije“, koji finansira Evropska unija, a realizuje se u saradnji sa Ministarstvom prosvete.
U prvim obukama, održanim u Niškom centru za stručno usavršavanje 25. i 26. avgusta, učešće je uzelo 42 učesnika. Zatim je, 22. septembra, u Kraljevu, u Poljoprivredno-hemijskoj školi „Dr Đorđe Radić“, okupljeno 23 učesnika. Obuke u Beogradu, u Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja (ZVKOV), održane 23. i 24. septembra, bile su najposećenije sa čak 85 učesnika. Na kraju, u Novom Sadu, u Matici srpskoj 26. septembra, prisustvovalo je 26 učesnika.


Cilj obuka bio je da prosvetni radnici steknu znanja o strukturi standarda postignuća, razvrstavanju ishoda po predmetnim kompetencijama, međupredmetnim kompetencijama i prepoznavanju potencijalnih prepreka. Učesnici su diskutovali o izazovima primene standarda i mogućim rešenjima, uz fokus na praktičnu primenu u nastavnom procesu.
„Najvažnije je odgovoriti na pitanje kako novi standardi postignuća mogu ući u škole i postati funkcionalni, ostvarujući željene efekte. Pri tome je važno prepoznati izazove i prepreke koji će se neizbežno javiti, kao i definisati moguća rešenja“, istakla je profesorka Dragica Pavlović Babić, ekspert na projektu, u uvodnom delu prve obuke u Beogradu.

„Ove obuke predstavljaju veoma važan korak u procesu pružanja podrške nastavnicima, stručnim saradnicima i svim drugim akterima koji će implementirati nove standarde postignuća u našim školama. Sama obuka je koncipirana kompetencijski, upravo kao što su i novi standardi postignuća osmišljeni tako da naprave pomak od tradicionalnog fokusiranja na sadržaje ka razvijanju kompetencija, odnosno funkcionalnih znanja učenika“, izjavio je Vladeta Milin, ekspert na projektu, nakon završetka poslednje obuke.


Polaznici obuka istakli su značaj razvijanja kompetencija učenika i njihove praktične primene u realnim životnim situacijama, što posebno podstiče motivaciju mladih – ukazivanjem na to gde i kako se novo znanje može ispoljavati u svakodnevici.

Evropski referentni okvir ključnih kompetencija za celoživotno učenje predstavlja podršku učenicima, prosvetnim radnicima i drugim profesionalcima. Definiše se osam ključnih kompetencija: pismenost; višejezičnost; matematička i prirodno-naučna; digitalna; lična, socijalna kompetencija i sposobnost učenja; građanska; preduzetnička; kulturna svest i izražavanje.

Obrazovanje je temelj ličnog i profesionalnog razvoja. Ono omogućava pojedincima da postanu aktivniji članovi društva i bolje pripremljeni da doprinesu društvenom i ekonomskom napretku. Evropska unija (EU) i Srbija blisko sarađuju na modernizaciji i reformi obrazovnog sektora u Srbiji, a ovaj projekat je deo tog zajedničkog napora. Projekat je komplementaran Ugovoru o sektorskoj reformi sa Republikom Srbijom, vrednom 28,5 miliona evra, koji obuhvata period 2024–2026.
EU je najveći partner Republike Srbije u modernizaciji obrazovnog sistema. Od 2003. godine, EU je donirala više od 130 miliona evra za reformu obrazovanja na svim nivoima, s ciljem jačanja uloge obrazovanja kao temelja društvenog i ekonomskog razvoja.


Last updated: 20. Oktobar 2025. 14:48