Rekonstrukcija Žeželjevog mosta u Novom Sadu

Ukratko

Kultna znamenitost Žeželjev most u Novom Sadu bio je jedan od sedam mostova uništenih bombardovanjem 1999. godine. Novi most je izgrađen na istom mestu i u istom stilu kao stari, uz korišćenje temelja uništenog centralnog stuba. Žeželjev most je drumski i železnički most mešovite namene, dužine 474 m, širine 31.8 m, sa dve trake za bicikle i pešake.

Dva luka koja čine ovu jedinstvenu infrastrukturu jedni su od najdužih lukova svog tipa u Evropi. Most se ističe kao jedan od najvećih mostova tog tipa na svetu (dvostruki luk sa visećom platformom). Manevrisanje velikim lukom (220 m i 6.500 tona plus 400 tona pontona) može se uporediti sa pokušajem pomeranja Ajfelovog tornja. Naime, ukupna težina metalne konstrukcije mosta (11.300 tona) veća je od Ajfelovog tornja (7.300 tona).

Žeželjev most sa dva luka, između Novog Sada i Petrovaradina, projektovao je 1961. godine kao kombinovani drumsko-železnički most profesor Branko Žeželj. Privremeni drumsko-železnički most, izgrađen posle 1999. godine, predstavljao je prepreku za plovidbu (ograničene visine pri visokim vodostajima, ograničena širina plovnog puta zbog radijusa krivine) i ugrožavao je železničke i drumske kapacitete zbog svoje izgradnje. Novi most je rekonstruisan na istom mestu a iskorišćen je temelj bombardovanog mosta i bio je jedan od prioritetnih transportnih projekata u Srbiji.

Železnički most Žeželj ima ključnu ulogu u srpskoj transportnoj mreži na Koridoru X, primarnom drumskom i železničkom saobraćajnom putu na Balkanu, koji povezuje Bugarsku, Grčku i Tursku na jugu i Mađarsku, Austriju i druge Centralnoevropske zemlje na severu. Dunav, druga najveća reka u Evropi (Koridor VII) povezuje Mađarsku, Austriju i Nemačku sa Crnim morem. Sada je sigurna i efikasna plovidba zagarantovana.

I Koridor VII i Koridor X deo su evropske transportne mreže (TEN-T). Bolji saobraćajni putevi imaju veći pozitivan uticaj na ekonomski razvoj u regionu, jer su na taj način poboljšani vreme tranzita i putovanja za putnike i teret.

Srbija igra važnu ulogu u agendi povezivanja, čime se proširila osnovna mreža TEN-T i koridora na Zapadni Balkan. Ovaj projekat će iskoristiti investicije u saobraćajnoj infrastrukturi, posebno duž dogovorenih koridora sa ciljem pružanja kvalitetnih saobraćajnih usluga za građane i preduzeća.

Završetak Žeželjevog mosta ima i kulturni uticaj u smislu obnove modernog nasleđa u Novom Sadu, glavnom gradu Vojvodine.


Detaljne informacije

DG Neighborhood Enlargement
https://ec.europa.eu/neighbourhood-
enlargement/sites/near/files/pdf/Srbija/ipa/2011/15_access_roads_to_the_zezelj_bridge.pdf

Audio-video materijali:
Povezivanje dva luka na Žeželjevom mostu
https://youtu.be/iIbjlMUtVEA

Razgledanje radova na Žeželjevom mostu
https://youtu.be/CF5LxEXcC-Q
Izvor: Železnice Srbije

http://www.azvi.es/en/azvi-successfully-launches-the-zezelj-bridge-arches-in-Srbija/
https://youtu.be/ShqFUptlLFM?list=PLB5SdS7XnMNlMHR2lZXT4vCTyPjpBmzFe (Construction of the bridge)
Izvor: AZVI Grupo

https://www.instagram.com/explore/locations/756444618/zezelj-bridge-novi-sad/

Flajeri:
https://www.ale-heavylift.com/wp-content/uploads/2017/11/Launching-of-Zezelj-Bridge-in-Srbija.pdf


Last updated: 28. Mart 2024. 16:30